Blog

Wat zijn de designtrends van 2024?

In de designwereld is het tijd om te kijken naar de designtrends van 2024. Wat zijn de opkomende trends die het komende jaar binnen de branche gaan domineren? In 2024 gaat het om User Experience. De gehele beleving in elke interactie en touchpoint met de gebruiker in gedachten.

UX-FOCUSED DESIGN

Een goede website wordt ontworpen met de gebruikerservaring als leidraad. In 2024 is dit geen uitzondering, maar de focus hierop wordt nog sterker. Elke interactie en elk touchpoint op de website is zorgvuldig ontworpen met de gebruiker in gedachten. Elk stukje content moet direct weergeven waar de organisatie voor staat. Denk hierbij aan de plaatsing en vormgeving van de navigatie, de hero-afbeelding, animaties en video's. In 2024 draait het steeds meer om het creëren van een gepersonaliseerde ervaring voor de gebruiker. Met behulp van AI kan bijvoorbeeld de navigatie vereenvoudigd worden en direct aanbevelingen of oplossingen bieden aan de gebruiker.

MINIMALISTISCHE NAVIGATIE

Bij minimalistische navigatie draait het om het vereenvoudigen van de klantreis. De gebruiker wordt moeiteloos door de website genavigeerd, zonder afleidingen. De sleutelpunten voor het ontwerpen van zo'n navigatie zijn: het vereenvoudigen van de gebruikerservaring, het leggen van de nadruk op branding en snelle laadtijden.

TOUCHLESS EXPERIENCE

De manier om mobiele gebruikersinterfaces intuïtiever en veiliger te maken. De ontwerptrend draagt bij aan een wachtwoordloze authenticatiemethode. Denk hierbij aan toegang tot een website via vingerafdruk en gezichtsherkenning. Tevens de manier om van traditionele invoermethode naar gebaar-gebaseerde navigatie te komen. Denk aan bewegingen als vegen, knijpen en tikken. Een voorbeeld van een toucheless experience is een contactloze betaling uitvoeren in een winkel.

VOICE USER INTERFACE

Een ander voorbeeld van een toucheless experience is Voice User Interfaces. Een voorbeeld is spraakzoekopdrachten. Het is een andere manier van ontwerpen omdat er rekening gehouden moet worden met natuurlijke taalverwerking, conversatie-interfaces en audiofeedback. Deze nieuwe manier van interacteren met een systeem zorgt ervoor dat gebruikers anders omgaan met een website of applicatie. Het voordeel is dat deze toegankelijker worden voor een breder publiek.

AI

AI, ook wel bekend als artificiële intelligentie, verwijst naar het vermogen van een machine om mensachtige vaardigheden aan te leren. Binnen het webdesign komt AI terug in de vorm van bijvoorbeeld een chatbot, een geautomatiseerde gesprekspartner die klantondersteuning biedt.

Daarnaast kan AI ook worden gebruikt om belangrijke gebruikersdata te visualiseren, wat kan helpen bij het vergroten van de betrouwbaarheid van je bedrijf. Deze visualisatie kan bijvoorbeeld worden uitgevoerd in de vorm van een 3D-visualisatie.

AR EN VR

AR en VR staan voor Augmented Reality en Virtual Reality en gaat om het creëren van een ecosysteem waarin de grens tussen de virtuele en echte wereld vervaagt. Zo kunnen gebruikers een bijzondere ervaring op doen. Je kunt bijvoorbeeld vaardigheden leren of een omgeving decoreren. Dat laatste doet Ikea al met de Ikea Place app. Hiermee kun jij je kamer inrichten in AR met producten van Ikea voordat je ze koopt.

Zo komen de virtuele en echte wereld steeds dichterbij elkaar. En biedt ook dit mogelijkheden en een andere denkwijze binnen een interface ontwerp.

PERSONALISATIE

In 2024 wordt de webervaring steeds meer afgestemd op de behoeften en voorkeuren van de gebruikers. Een voorbeeld hoe Netflix deze trend implementeert is het aanbieden van interactieve films, waar je als kijker keuzes maakt voor het hoofdpersonage.

Gebruikers reageren positief op websites die zich aanpassen aan de voorkeuren van de gebruiker.

INTERACTIEVE STORYTELLING

Storytelling kan worden gebruikt om een unieke merkidentiteit te creëren. Interactieve storytelling draait om het toevoegen van elementen die bezoekers van het ene punt naar het andere leiden zonder de informatiestroom te verstoren. Dit kan worden gedaan door gamification, video’s en 3D-beelden toe te voegen. Zelfs simpele animaties of enkele visuals kunnen dit bewerkstelligen.

HET Y2K EFFECT

De Y2K-stijl bestaat uit veel microtrends die terugkeren vanuit de jaren 2000. Het heeft te maken met nostalgie en de emotionele connectie. Zo creëert retro webdesign een emotionele band in een wereld die steeds digitaler en sneller wordt. Een voordeel van het Y2K Effect is dat het onderscheidend is ten opzichte van de moderne webdesign. Het valt op als een uniek en verfrissend alternatief. Retro ontwerpen hebben vaak een speelse en grappige toon, waardoor websites toegankelijker en plezieriger aanvoelen voor gebruikers.

Belangrijk voor designers is om een balans te vinden tussen retro en modern om bruikbaarheid en functionaliteit te waarborgen. Het retro ontwerp moet in lijn zijn met de identiteit en waarden van het merk, waarbij consistentie behouden blijft in alle aspecten van de website.

MOTION EFFECTS

Een voorbeeld van motion effects zijn micro interacties. In 2024 zijn worden deze steeds meer en groter toegepast. Zo hoeft het niet te zijn dat er alleen een scroll animatie zichtbaar is maar dat de gehele hero een interactie is, zonder dat de gebruiker dat in de gaten heeft. Er zijn verschillende interactievormen mogelijk:

• Hover animatie: wordt geactiveerd wanneer de cursos over een element beweegt.
• Laadanimatie: wordt weergegeven tijdens het laden van een pagina of content (lazyloading)
• Accent animatie: animatie die specifieke delen van de content benadrukt.
• Bewegende elementen: elementen die subtiel bewegen om de aandacht van de gebruiker te trekken.

Belangrijk bij motion effects is wel dat het de laadtijd niet negatief moet beïnvloeden en dat de gebruiker niet overspoeld wordt met effecten.

NEUMORPHISM

Je kunt stellen dat neumorphism de opvolger is van het skeuomophism. Skeuomophism design houdt in dat verouderde materialen geïntegreerd worden in het ontwerp. Deze oude trend uit 2010 werd verdrongen door het flatten design, dat meer uniform en gemakkelijker herkenbaar was.

Neumorphism is een combinatie van flatdesign en skeuomophism. De diepte in het design is alsware terug, middels schaduwen. Het stelt designers in staat om de gebruikers meer betrokken te laten raken bij het product of dienst dat wordt aangeboden. Doordat het design de nieuwe brug wordt tussen systeem en website. Neumorphism is vooral terug te zien bij buttons, zoekbalken en tekstvlakken. Een nadeel is dat het contrast te laag kan liggen, zodat dit niet geschikt is voor iedere doelgroep.

GLASSMORPHISM

Glassmorphism is een ontwerpstijl waarbij designers transparantie toepassen om een glasachtig effect te creëren. Een voorbeeld van toepassing is in de hero. Het kan ervoor zorgen dat bezoekers stilstaan en aandacht schenken aan de boodschap en product. Glassmorphism lijkt misschien een complexe trend om te volgen, maar het kan het ontwerpproces aanzienlijk vereenvoudigen voor professionals. Het kan geïntegreerd worden in websites in elke industrie en voldoen aan de regels van minimalisme.

ZICHTBARE RANDEN

Een trend in 2024 is om duidelijk de structuur binnen de webpagina te laten zien. Door de structuur is het voor de gebruiker makkelijker en sneller om te navigeren. De content zoals tekst en afbeeldingen worden duidelijk gescheiden van elkaar. De zichtbare randen kunnen ook worden ingezet om belangrijke details op de pagina te benadrukken, zoals buttons. Ook zorgen de zichtbare randen ervoor dat de webpagina in balans blijft door de symmetrie.

DARK MODE

Tegenwoordig zie je steeds meer websites die gebruik maken van de dark mode. Bekende websites zoals Youtube, Apple, WhatsApp en Instagram doen het al. De dark mode zorgt ervoor dat teksten prettiger te lezen zijn, waardoor je ogen minder vermoeid raken. Een prettige bijkomstigheid hierbij is dat er minder energie wordt verbruikt. Bij het ontwerpen van een dark mode komen designelementen die je normaal in een lichte omgeving gebruikt anders over. Tevens biedt dit mogelijkheden door belangrijke elementen te markeren en elementen daaromheen donker te maken. Sommige organisaties kiezen ervoor om zowel een light- als dark mode op hun websites te introduceren.

TYPOGRAFIE

Typografie is een krachtig middel voor de interactie met de gebruiker. Een trend in 2024 is dan ook een combinatie van twee zaken: Grote typografie en animatie. Zo worden teksten ingeladen middels een animatie zodat de gebruiker hier direct de focus op heeft.

Een voordeel is dat de tekst alleen genoeg is. Het hoeft niet opgevuld te worden met visuals om het sterk te maken. Daarbij kan de boodschap korter en krachtiger worden gecommuniceerd met de eindgebruiker.

AFBEELDINGEN

In 2024 staan afbeeldingen in het middelpunt van de belangstelling. Dit komt doordat afbeeldingen direct de aandacht van de gebruiker trekken en een beeld geven van het product. Het product is dan ook van alle kanten te bekijken.

Qua illustraties valt op dat handgemaakte afbeeldingen veel gebruikt gaan worden. De illustraties worden vooral ingezet om een verhaal te vertellen, bijvoorbeeld hij een organisatie een probleem voor de gebruiker oplost.

KLEUREN

Het gebruik van een gradient (verloop) is helemaal terug van weggeweest. Gradients zijn op verschillende manieren toe te passen binnen het webdesign. Zo kun je de CTA buttons voorzien van levendige tinten, als achtergrond voor afbeeldingen gebruiken of hele secties breken met witruimte. Verder kunnen ze essentiële berichten benadrukken, mensen aanzetten tot actie en bezoekers aanmoedigen om door te blijven scrollen.

Gradients helpen bij het creëren van de illusie van beweging terwijl minimalisme behouden blijft. Gebruikers geven de voorkeur aan natuurlijke tinten zoals groen, blauw en geel. Zo'n kleurenpalet zal helpen om de aandacht van mensen te trekken.