Wat zijn de designtrends van dit jaar?

Elk jaar is het weer spannend welke designtrends we volgend jaar gaan zien. Welke nemen we mee, welke verdwijnen en welke nieuwe krijgen we ervoor terug? In 2022 ligt de focus op dynamische content, toegankelijkheid, snelheid en user experience.

Lees hieronder snel verder

DYNAMISCHE CONTENT

Op een dynamische website wordt per gebruiker andere content getoond. De content is dan gebaseerd op bijvoorbeeld de gebruikerslocatie, het vorige surfgedrag of een recente aankoop die de gebruiker heeft gedaan. Hierdoor hebben dynamische websites een hoge betrokkenheid en conversieratio. De gebruiker blijft immers langer op de website omdat zijn interesses meer wordt gewekt.

TOEGANKELIJKHEID

Websites moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Dit houdt niet alleen in dat ze er goed uit moeten zien maar ook voor iedereen werkzaam behoren te zijn. Denk bijvoorbeeld aan kleurenblinden, zij zien de website heel anders. Dus designers moeten er rekening mee houden dat er genoeg contrast tussen de gekozen kleuren aanwezig is.

Een ander voorbeeld is het beschikbaar maken van de website middels het gebruik van alleen toetsenbord. Of juist van je stem (Voice Search Optimalisation). Gebruikers worden meer comfortabel met Alexa en Siri. Als we het hebben over een website gebruiksvriendelijk maken voor iedereen dan gaat dit dus niet alleen over de trends volgen.

Bij het ontwerpen van een website kan er rekening gehouden worden met het volgende:
• Zorg dat kleurcontrast tussen de tekst en achtergrond groot is
• Bij gebruik van toetsenbord: Actief gebied highlighten bijvoorbeeld met een rechthoekige rand
• Toevoegen van alt-tekst bij afbeeldingen

Een toegankelijke website is meer dan alleen trend. Het is de manier hoe mensen naar zichzelf kijken en of zij zichzelf in zaken kunnen herkennen. Binnen de e-commerce websites zie je dit gebeuren door juist niet te sorteren op geslacht of maat. Deze categorieën verdwijnen langzaam en maken plaats voor meer ruimte. Zo worden de producten toegankelijker gemaakt.

SNELHEID

Als we het hebben over dat de user experience steeds belangrijker wordt binnen een website. Dan hebben we het niet alleen over wat er op de website te vinden is en hoe deze benadert kan worden maar ook over de snelheid waarmee dat gebeurt. Het is en blijft altijd een topprioriteit. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de gebruikers er van uit gaat dat als zij op een link klikken er binnen twee seconden een onderdeel geladen is. Is dit langer dan verlaat de gebruiker de website en zal deze niet snel terugkeren.

De gebruiker wil namelijk verder met zijn doel. Een techniek die daarbij kan helpen is Lazy Loading. Dit houdt in dat alle content zoals afbeeldingen, reacties en video’s pas worden ingeladen als de gebruiker dicht in de buurt is van die content. Een groot voordeel is dat de website sneller laadt omdat hij niet alles van tevoren hoeft in te laden. Afbeeldingen onderaan een website worden dus pas later ingeladen.

UX EN NO-CODE

De User Experience van een website blijft een onderdeel die altijd belangrijk is. Door het doen van gebruikersonderzoek- en testen kunnen we voor de eindgebruiker een goede eindoplossing ontwerpen. In ons vak hebben we te maken met verschillende producten, zoals websites, webshops, apps en software.

Steeds vaker zie je dat e-commerce bedrijven niet alleen een website/webshop hebben maar ook een app voor op de telefoon. Een app zorgt voor een grotere interactie, animaties en een dynamische manier van informatie overbrengen.

Een trend die eraan zit te komen is om deze experience ook op websites te gebruiken. Kleinere websites en meer experience focust. Door nieuwe tooling zoals Webflow die gebruikt maakt van het no-code principe kan de designer zich focussen op het dynamisch en interactief maken van de experience.

ONE-PAGER

Voor een aantal jaar geleden zijn de one-pager in het vizier gekomen. Een website die bestaat uit één webpagina. Als je één ding onder de aandacht wilt brengen dan is dit de perfecte manier om dat te doen. Een one-pager werkt het beste bij onderwerpen die afgebakend kunnen worden, zoals een cv.

GENDERNEUTRAAL

In 2022 wordt er meer gefocust op het genderneutraal-design. Minder in hokjes denken. In eerste instantie worden alle onnodige gender details aangepast binnen de websites. Dit zit hem voor nu vooral in formulieren en menu-dropdowns. Als we het hebben over de inhoud van de website dan kunnen we kijken naar taalgebruik, hij/zij, hem/haar etc.

THUMB-FRIENDLY

Al enkele jaren is het ontwerpen van mobile-first een ding aan het worden. Het mobiel aantal gebruikers stijgt nog steeds en dit heeft invloed op het ontwerpen van de ultieme user experience. Responsive design is daarbij geen optie meer. De website moet goed werken op de verschillende devices: desktop, tablet en mobile. In 2022 ligt de focus op thumb-friendly webdesign.

Dit heeft te maken met hoe wij onze smarthone vasthouden, de vingers om de achterkant gewikkeld waarbij alleen de duim vrij is. Daarom is thumb-friendly belangrijk. De belangrijkste onderdelen van de website moeten goed te benaderen zijn met de duim. Denk hierbij aan navigatiebar, menu en contactbuttons.

ALLES OVER DE WEBSITESTIJL IN 2022

DARK MODE

Tegenwoordig zie je steeds meer websites die gebruik maken van de dark mode. Bekende websites zoals Youtube, Apple, WhatsApp en Instagram doen het al. De dark mode zorgt ervoor dat teksten prettiger te lezen zijn, waardoor je ogen minder vermoeid raken. Een prettige bijkomstigheid hierbij is dat er minder energie wordt verbruikt. Bij het ontwerpen van een dark mode komen designelementen die je normaal in een lichte omgeving gebruikt anders over. Tevens biedt dit mogelijkheden door belangrijke elementen te markeren en elementen daaromheen donker te maken. Sommige organisaties kiezen ervoor om zowel een light- als dark mode op hun websites te introduceren.

WHITE SPACE

Websites zijn tegenwoordig niet meer “volgepropt” met alleen informatie. Deze informatie wordt op een rustige manier gecommuniceerd naar de eindgebruiker. Witruimte speelt daarbij een belangrijke rol. Witruimte is de ruimte tussen alle content die een website bevat. Tegenwoordig plaatsen we elementen verder uit elkaar om die rust te kunnen waarborgen. Hierdoor ziet een website er moderner, strakker en overzichtelijker uit.

NEUMORPHISM

Je kunt stellen dat neumorphism de opvolger is van het skeuomophism. Skeuomophism design houdt in dat verouderde materialen geïntegreerd worden in het ontwerp. Deze oude trend uit 2010 werd verdrongen door het flatten design, dat meer uniform en gemakkelijker herkenbaar was.

Neumorphism is een combinatie van flatdesign en skeuomophism. De diepte in het design is alsware terug, middels schaduwen. Het stelt designers in staat om de gebruikers meer betrokken te laten raken bij het product of dienst dat wordt aangeboden. Doordat het design de nieuwe brug wordt tussen systeem en website. Neumorphism is vooral terug te zien bij buttons, zoekbalken en tekstvlakken. Een nadeel is dat het contrast te laag kan liggen, zodat dit niet geschikt is voor iedere doelgroep.

ASYMMETRISCH

Een website is opgebouwd uit een x-aantal kolommen zodat het op iedere device naar behoren eruitziet en werkt. Een nadeel is dat je tijdens het ontwerpen van een website aan deze opbouw vastzit en er vaste kaders ontstaan. Hierdoor kunnen websites als standaard worden ervaren. Een oplossing om de website unieker te maken is asymmetrisch ontwerpen. De strakke kaders worden als het ware meer losgelaten waardoor je de aandacht van sommige elementen kunt vergroten en verkleinen. Het veranderen van deze verhouding zorgt ervoor dat de website onderscheidende wordt.

MINIMALISTISCH DESIGN

De gebruiker spendeert veel tijd online. Daarom wordt het steeds belangrijker om snel en gemakkelijk de juiste informatie te vinden. Minimalistisch design helpt daar bij. Decoratieve elementen worden steeds meer als storend ervaren. Ook omdat niet alleen websites op een desktop worden bekeken maar juist ook veel op een tablet en telefoon. Op steeds meer webpagina’s worden de storende elementen verwijdert wat de usability ten goede komt. Hoe minder navigatievragen de gebruiker heeft hoe meer de gebruiker zich kan concentreren op zijn doel.

ALLES OVER DE WEBSITEDESIGN IN 2022

HEROES

In 2020 en 2021 zagen we met name grote heroes met afbeeldingen en een pakkende tekst. In 2022 gaan we juist van deze grote afbeeldingen uit en is het meer tekst georiënteerd. De focus komt daardoor meer te liggen op de stijl, typografie, kleur en de inhoud. Een voordeel is dat de gebruiker nieuwsgierig raakt en vanzelf onder de hero scrollt.

TYPOGRAFIE

Omdat de Heroes zich maar gaan focussen op typografie, wordt deze nog groter toegepast. Woorden kunnen dan meer als een grafisch element worden gezien in plaats van alleen een onderdeel van de content. Dit is een veelzijdige techniek die net zo effectief kan zijn als minimalistisch als maximalistisch design en is geschikt voor vele doeleinden.

Tegenwoordig is typografie in serif en met krullen populair. Het geeft de tekst een nostalgisch en authentiek gevoel.

KLEUREN

In 2022 zien we positiviteit in kleuren. Daarom gaan we voor gedurfde, heldere, verzadigde kleuren. We kiezen niet zomaar kleuren in 2022 deze baseren we namelijk op kleur mindfulness. Er wordt meer gekeken naar de betekenis achter de kleuren en wat dit met merken en mensen doet.

Zo waren de pasteltinten in 2021 erg in. Dit komt met name doordat we steeds meer tijd doorbrengen op een beeldscherm wat niet ten goede komt van onze ogen. Dit verklaart tevens de populariteit van dark mode.

Dark mode heeft als nadeel dat we moeten kiezen uit twee uitersten, zwart en wit. Met de komst van pasteltinten en bijhorende kleurenschema’s kunnen we hier een grijs gebied mee bedienen. Pasteltinten hebben als voordeel dat het minder schikkend overkomt en het wekt rust en ontspanning op.