Fitness app, Go Your Way

De fitness app om gezond en fit te blijven.

Het project

Klantvraag:
Ontwikkel een app die van toegevoegde waarde is bij het fitnessen, zodat gebruikers hun vooruitgang beter kunnen volgen.

Mijn uitdagingen
Hoe kan er een intuïtieve en motiverende gebruikerservaring gecreëerd worden in de fitness app, zodat gebruikers zich persoonlijk begeleid voelen bij hun workouts, terwijl tegelijkertijd een breed scala aan trainingsmogelijkheden en functionaliteiten aanbieden?

Specifieke rol
Conceptontwikkeling, Onderzoek, User testing, Interaction Design en User Experience.



De ideeën en de oplossing

De ideeën
Het idee is om een sportapplicatie te ontwikkelen die nauw aansluit bij de gebruiker zelf. Denk hierbij aan het bijhouden van statistieken tijdens het sporten. Omdat sporters ernaar streven hun persoonlijke records te verbeteren, vormt dit een stimulans om de applicatie te blijven gebruiken. Maar hoe kunnen we dit aantrekkelijk maken voor de sporter? Na uitgebreid onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat een game sport applicatie een goede optie is. Games hebben namelijk een bewezen effectiviteit als het gaat om het verleiden, boeien, motiveren en betrekken van spelers. Deze technieken heb ik geïntegreerd in de applicatie door sporters zelf hun eigen trainingen te laten samenstellen.

De oplossing
De sportapplicatie draagt de naam 'Go Your Way' en heeft als doel om sporters in staat te stellen hun eigen training op maat samen te stellen, afgestemd op hun eigen niveau. De voornaamste focus ligt op het inspireren en motiveren van de sporter, wat wordt bereikt door actieve feedback te verstrekken. De interface van de applicatie is ontworpen voor eenvoudige navigatie. Stap voor stap kan de gebruiker zijn trainingsvoorkeuren invoeren. Vóór aanvang van de training wordt een overzicht getoond van de gekozen onderdelen, zodat de gebruiker precies weet wat te verwachten. Bovendien heeft de gebruiker de vrijheid om op elk moment de training te pauzeren of te beëindigen. Zo behoudt elke gebruiker volledige controle over hoe zij hun training voltooien.

OPSTARTEN

De app wordt geopend door middel van een animatie. Deze animatie vergroot het logo van Go Your Way en verandert langzaam in het homescherm van de applicatie.

INLOGGEN

Nadat de gebruiker de app heeft geopend, heeft hij twee opties: inloggen of registreren. Als de gebruiker al een account heeft, zal hij de optie 'Inloggen' selecteren. Zodra de gebruiker een invoerveld aanraakt, verschijnt direct het juiste iOS-toetsenbord (in dit geval het ABC-toetsenbord). Dit stelt de gebruiker in staat om moeiteloos en snel hun gegevens in te voeren en door te gaan.

CARDIO

De gebruiker heeft de mogelijkheid om te kiezen uit zes hoofdcategorieën, elk met hun eigen subcategorieën. In dit geval selecteert de gebruiker 'Cardio' als hoofdcategorie en kiest de subcategorie 'Fietsen'. Direct daarna worden de beschikbare trainingssessies weergegeven die de gebruiker kan uitvoeren. Deze trainingssessies zijn opgedeeld op basis van moeilijkheidsniveaus, zodat de gebruiker de keuze heeft tussen lichtere en intensievere oefeningen.

EERSTE OEFENING

Zodra de gebruiker heeft gekozen voor niveau 1 en oefening 1, kan de training van start gaan. Een voortgangsbalk geeft tijdens de oefening inzicht in de vorderingen, waardoor de gebruiker de voortgang kan volgen. Na succesvolle voltooiing van de oefening verschijnt er een pop-up met feedback om aan te geven dat de gebruiker de oefening met succes heeft afgerond.

TWEEDE OEFENING

Nadat de eerste oefening succesvol is voltooid, keert de gebruiker terug naar het oefeningenscherm. Hier wordt duidelijk aangegeven dat de eerste oefening met succes is afgerond, weergegeven in blauw. Vervolgens gaat de gebruiker door naar de tweede oefening. Ook hier wordt de voortgang van de training via een voortgangsbalk aan de gebruiker getoond. In dit specifieke geval onderbreekt de gebruiker de oefening. De app reageert met een melding dat de oefening is gepauzeerd en vraagt wat de gebruiker wil doen: opnieuw beginnen of stoppen.