Two Season Bites

Een webapplicatie waarmee het mogelijk is je eigen seizoensgerecht mee samen te stellen.

Het project

Klantvraag:
Ontwerp en implementeer een webapplicatie die gezond eten bevordert.

Mijn uitdagingen
• Met welke onderdelen binnen de mediasector moet je rekening houden tijdens het ontwikkelen van een webapplicatie.
• De webapplicatie moet het gevoel en sfeer van het seizoen weergeven.

Specifieke rol
Conceptontwikkeling, Onderzoek, User testing, Interaction Design, User Experience en Development.



De ideeën en de oplossing

Two Season Bites heeft als doel het zelf samenstellen van je eigen gerecht in verschillende seizoenen. De focus ligt op het gevoel en de eindgebruiker in combinatie met visuele interactie design. Om de user interface simpel te houden is voor een vier-stappen plan gekozen om zo de informatie te kunnen trechteren. De gebruiker doorloopt deze stappen visueel. Zo kiest de gebruiker een seizoen, basisgerecht en ingrediënten. De gekozen onderdelen worden visueel op een bord weergegeven, totdat het gerecht klaar is. Two Season Bites genereert in de laatste stap de bereidingswijze.

WELKOMSCHERM

Via een eenvoudig stappenplan wordt het voor de gebruiker duidelijk wat Two Season Bites te bieden heeft. Dit wordt direct zichtbaar op het welkomstscherm. Door op de button "Aan de slag" te klikken, start de gebruiker de webapplicatie.

TWEE SEIZOENEN

Nadat de gebruiker de webapplicatie heeft gestart heeft hij de keus om een gerecht te maken voor in de winter of zomer. De interactie wordt vergroot door de animaties tijdens het hoveren over één van de seizoenen. Zo wordt het gevoel van de seizoenen overgebracht.

WINTERGERECHT

Om het gevoel van de winterperiode te versterken bestaat de omgeving uit donkere kleuren. Daarbij is de omgeving binnen in een restaurant. Dit situeert dat het buiten koud is. Om het stappenplan duidelijk te maken is er gekozen om de call to action buttons paars te maken. Deze kleur is feller waardoor deze een groot contrast heeft ten opzichten van de donkere kleurstelling. De keuzes van de gebruiker worden op een bord gepresenteerd. Zo blijf ik dicht bij het thema.

ZOMERGERECHT

Om het gevoel van de zomer te versterken, zijn vrolijke kleuren zoals geel en oranje gekozen voor dit seizoen, omdat deze kleuren geassocieerd worden met de zomer. Bovendien is duidelijk zichtbaar dat de gebruiker zich in een buitenomgeving bevindt. Om het stappenplan hier duidelijk te maken, is ervoor gekozen om de call-to-action-buttons oranje te maken. Deze kleur vormt een contrast met de achtergrondkleur. Ook hier worden de keuzes van de gebruiker gepresenteerd op een bord.