Wat zijn de designtrends van dit jaar?

Bekijk hieronder de trends

THUMB-FRIENDLY

Al enkele jaren is het ontwerpen van mobile-first een ding aan het worden. Het mobiel aantal gebruikers stijgt nog steeds en dit heeft invloed op het ontwerpen van de ultieme user experience. Responsive design is daarbij geen optie meer. De website moet lekker werken op de verschillende devices. In 2021 ligt de focus op thumb-friendly webdesign. Dit heeft te maken met hoe wij onze smarthone vasthouden, de vingers om de achterkant gewikkeld waarbij alleen de duim vrij is. Daarom is thumb-friendly belangrijk. De belangrijkste onderdelen van de website moeten goed te benaderen zijn met de duim. Denk hierbij aan navigatiebar, menu en contactbuttons.

SLIM CONTENT LADEN

Met elk nieuw jaar is het weer een verrassing welke designtrends van het afgelopen jaar blijven, verdwijnen en er nieuw bijkomen. Tegenwoordig is het belangrijk dat een website snel laadt. Een techniek die daaraan bijdraagt is lazy loading. Dit houdt in dat alle content zoals afbeeldingen, reacties en video’s pas worden ingeladen als de gebruiker dicht in de buurt is van die content. Een groot voordeel is dat de website sneller laadt omdat hij niet alles van tevoren hoeft in te laden. Afbeeldingen onderaan een website worden dus pas later ingeladen.

ASYMMETRISCH

Een website is opgebouwd uit een x-aantal kolommen zodat het op iedere device naar behoren eruitziet en werkt. Een nadeel is dat je tijdens het ontwerpen van een website aan deze opbouw vastzit en er vaste kaders ontstaan. Hierdoor kunnen websites als standaard worden ervaren. Een oplossing om de website unieker te maken is asymmetrisch ontwerpen. De strakke kaders worden als het ware meer losgelaten waardoor je de aandacht van sommige elementen kunt vergroten en verkleinen. Het veranderen van deze verhouding zorgt ervoor dat de website onderscheidende wordt.

TYPOGRAFIE

Tegenwoordig spenderen gebruikers meer tijd op het internet en bekijken daardoor meer websites voor een kortere tijd. Door de korte tijd is het van belang om direct je boodschap duidelijk te maken. Dit wordt gedaan door het ontwerp zo aan te passen zodat de gebruikers minder hoeven te lezen. De grote, vetgedrukte titels en verkorte berichten helpen hierbij. De grote titels worden ondersteund door een kleiner subtekstje. In 2020 is het meest gebruikte lettertype Roboto, dit is een zakelijk modern lettertype. Maar omdat deze veelvoudig wordt gebruikt is hij niet heel onderscheidend. Daarom gaan we in 2021 experimenteren met een meer retrolook. Het zijn traditionele lettertypen die de website een coole en moderne draai geven. Een voordeel is dat de leesbaarheid behouden blijft.

KLEUREN

Pasteltinten gaan we in 2021 veel tegenkomen binnen webdesign. We brengen namelijk steeds meer tijd door op een beeldscherm wat niet ten goede komt van onze ogen. Dit verklaart tevens de populariteit van dark mode. Dark mode heeft als nadeel dat we moeten kiezen uit twee uitersten, zwart en wit. Met de komst van pasteltinten en bijhorende kleurenschema’s kunnen we hier een grijsgebied mee bedienen. Pasteltinten hebben als voordeel dat het minder schikkend overkomt en het wekt rust en ontspanning op.

GAUSSIAN BLUR

Nu we weten dat zachte kleuren dit jaar inkomen maken designers op een andere manier gebruik van kleurverlopen en blureffecten. Deze combinatie zorgt voor een nieuwe trend, Guassian blur. Het effect zorgt voor een vervaging van kleuren. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken in de header van websites in combinatie met grote typografische koppen.

GRADIENTS

Een aantal jaar geleden is het gebruik van flat design en gradiënt in opkomst geraakt. Bij flat design is er een diepte effect aanwezig zoals schaduw. De basis is strak en simpel. Door het kleurgebruik kun je de website zijn eigen stijl meegeven. Daarbij zien we een oude trend terugkomen, de gradiënt. Gradients gebruiken binnen het webdesign zorgt ervoor dat er diepte terugkomt. Vaak wordt het gebruikt in combinatie met bolder typografie.

NEUMORPHISM

Je kunt stellen dat neumorphism de opvolger is van het skeuomophism. Skeuomophism design houdt in dat verouderde materialen geïntegreerd worden in het ontwerp. Deze oude trend uit 2010 werd verdrongen door het flatten design, dat meer uniform en gemakkelijker herkenbaar was. Neumorphism is een combinatie van flatdesign en skeuomophism. De diepte in het design is alsware terug, middels schaduwen. Het stelt designers in staat om de gebruikers meer betrokken te laten raken bij het product of dienst dat wordt aangeboden. Doordat het design de nieuwe brug wordt tussen systeem en website. Neumorphism is vooral terug te zien bij buttons, zoekbalken en tekstvlakken.

DARK MODE

Tegenwoordig zie je steeds meer websites die gebruik maken van de dark mode. Bekende websites zoals Youtube, Apple, WhatsApp en Instagram doen het al. De dark mode zorgt ervoor dat teksten prettiger te lezen zijn, waardoor je ogen minder vermoeid raken. Een prettige bijkomstigheid hierbij is dat er minder energie wordt verbruikt. Bij het ontwerpen van een dark mode komen designelementen die je normaal in een lichte omgeving gebruikt anders over. Tevens biedt dit mogelijkheden door belangrijke elementen te markeren en elementen daaromheen donker te maken. Sommige organisaties kiezen ervoor om zowel een light- als dark mode op hun websites te introduceren.

WHITE SPACE

Websites zijn tegenwoordig niet meer “volgepropt” met alleen informatie. Deze informatie wordt op een rustige manier gecommuniceerd naar de eindgebruiker. Witruimte speelt daarbij een belangrijke rol. Witruimte is de ruimte tussen alle content die een website bevat. Tegenwoordig plaatsen we elementen verder uit elkaar om die rust te kunnen waarborgen. Hierdoor ziet een website er moderner, strakker en overzichtelijker uit.

SVG

Responsive webdesign is niet meer weg te denken tijdens het ontwerpproces van een website. Zo ook niet de SVG-afbeeldingen die meeschalen met het beeldformaat. De SVG-bestanden zijn qua formaat niet groot en dit doet de laadsnelheid verhogen van een website. Een ander voordeel is dat er geen kwaliteitsverlies optreedt. Wat bij JPG, PNG en GIF wel het geval is.